Thursday 9 June 2016

NAK MURAH TAPI NAK MAJLIS WEDDING OF THE YEAR ? LOGIK atau MITOS ?



NAK GREN TAPI BAJET CIPUT ?  LOGIK vs TAK LOGIK
  • Tajuk kali ini memang sangat kene pada zaman ekonomi kita sekaranag ini , kenapa sangat kene ? sebab semakin ramai manusia mahluk bumi yang berpikiran separuh waras . Ha ini bukan marah ye , sekadar bagi PENAMPAR agar sedar .  Kita bincangan isu bajet CIPUT tapi nak dapat macam ANZALNA punya wedding .

       LOGIK


  1. Ssecara Logiknya jika anda mempunyai bajet yang sangat TERHAD , atas masalah kewangan , ekonomi , berjimat atau anda jenis haji bahil . Seharusnya anda kaji secara details nya kemampuan anda serta apa yang anda dapat dengan jumlah yang anda peroleh .                           CONTOH : Bajet anda hanya  10K sahajatetapi anda idamkan dalam amount itu anda dapat "catering + Pelamin + photografer + kek + dj&Pa + lokasi majlis " .seharusnya anda perlu kaji dahulu dari segi bajet yg deperlukan untuk setiap agenda yg anda perlukan . Macam mana nak kaji Buat perbandingan harga . jika bajet anda terhad tak perlu jemput sampai 1000 orang tetamu . Jemput mana yg terdekat .sahaja . mungkin majlis tertutup dalam 300 orang .

1.1 Dari segi Pelamin + Baju persandingan + make up , jika bajet anda hanya lah sekadar masuk PDI habis , baik anda duduk dan bersihkan minda otak anda yang sibuk terbayang BAJU ANZALNA ,PELAMIN SHATILA , MAKE UP SITI NURHALIZA .kenali dahulu kenapa anda tak sepatutnya memberi EXPECTATION yang TERLAMPAU tinggi . Dengan bajet yang ada cari bridal yang tengah buat promosi , dengan hanya dalam lingkungan bajet anda . bincang dengan details bekenan item yang diperoleh dengan amount yang anda ada . Satu masalah kita ini sebagai manusia ni , nak murah tapi nak gred , kene paham kenapa bridal meletakkan harga yang sampai ribu raban untuk pelamin , modalnya sahaja MASYAALLAH . apa yang perlu diubah ialah pemikiran . apa yang perlu dicari Bersyukur .



2. Berkenan lokasi majlis, jika anda sebenar benarnya ingin berjimat , Gunalah kanopi sahaja , apasalahnya menggunakan kanopi ? sebab ramai sanagt sekarang bakal pengantin baru yang menghabiskan beribu ada yang sampai 8K untuk dewan sahaja . Jika anda mampu tiada masalah . Jika anda mengawal perbelanjaan anda , dan anda perlukan dewan juga , carilah dewan MPS atau DBKL , kalau ada dewan kominiti yang provide FOC lagi bagus , ketahuialah dewan hanya digunakan dlm masa yang sangat singkat dan tanpa anda sedar , anda telah memhabiskan sejumlah modal perkahwinan anda untuk dewan sahaja .




3. Dari segi pemilihan Catering pula , sekarang sangat mudah dihujung jari , hanya anda perlu buat pilihan bijak , TETAPI jangan terlampau bijak , bila ada pihak (scammer) tawarkan harga tak masuk akal , dan anda terus membuat pembayaran dengan alasan pakej yang diberikan sangat murah . Sebagai manusia yang sama saqma makan nasi + lauk + air di luar kita sendri boleh buat kira2. Berbelanjalah dengan bijak , Jangan terlampau GOPOH 

TAK LOGIK 




1. Kita cerita bab tak logik  ni banyak sangat yang tak logik an tak masuk akal tapi masih ramai antara kita tertipu . antaranya SI PENIPU menawarkan harga pakej yang langsung tak masuk akal seperti RM3K , tapi anda peroleh semuanya ? WHAT ??? Logik ke ? tolong lah sedar wahai pengguna ! Ayat manis itu sudah pasti tapi sebagai manusia berfikiran waras lah sikit ye . Masalah ini sudah kerab jadi , dan kita masih tertanya macam mana kita boleh terperdaya .





2.Jika kita mempunyai bajet yang sangat terhad jangan lah kita harap kan peniaga akan beri anda wedding of the year , dengan bajet yang anada sepatutnya anda x terlalu mengharap tinggi , dengan mengharapkan menu makanan lebih dari 5 jenis , siap nak desert kek 5 tingkat lagi . SEDAR SEDAR SEDAR . itu sahaja . Kita sedar kemam[uan kita insyaAllah kita pun tak perlu untuk risau OVER EXPEND ,





3. Dari segi Decoration pula , seharusnya kita tahu , yang menyediakan khidmat deco selalunya dari pihak katering ataupun pihak bridal , jika pakej yang anda ambilpun super duper bajet jangan lah anda harapkan decoration macam taman bunga pula , reset palaing otak kita , apa yang kita dapat , seperti yang dibincangkan .Semuanya atas budi bicara sekiranya anda jaga hubungan dengan pihak perniaga insyaAllah boleh dapatkan lebih , tapi jangan pula anda terbayang macam kedai bunga ye .



coretena ini terhadad , maaf lah ye saya pun sakit kepala memikirkan masalah zaman sekarang , Jika anda ada sebarang petanyaan atau hanya perlu sekadar nasihat boleh hubungi saya 

011-256 83753 -WASSAP ( Halijah ) saya juga dari pihak perniaga 

jika anda nak pakej yang jimat tapi berbaloi boleh terus hubungi saya . insyaAllah kita jayakan sama sama .

No comments:

Post a Comment